لوگو سایت دکتر مجید نداف کرمانی
برای مشاهده آدرس و شماره تماس از طریق لینک رو به رو اقدام کنید. لینک اپلیکیشن
Close this search box.
تعویض پروتز سینه

آیا پروتز سینه باید تعویض شود؟

دکتر مجید نداف کرمانی / عمل های سینه / آیا پروتز سینه باید تعویض شود؟

یکی از سوالات و دغدغه های افراد برای انجام جراحی پروتز سینه این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی آیا پروتز سینه باید تعویض شود؟ در ادامه مطلب به پاسخ این سوال می پردازیم، پس با ما همراه باشید. پروتز سینه، یکی از راه‌های بهبود ظاهر بدن برای افزایش اعتماد به نفس است. این روش برای زنانی که به دلایل مختلفی مثل سرطان سینه، جراحی یا تغییرات هورمونی از سینه‌های خود رضایت ندارند، گزینه مناسبی است.

آیا-پروتز-سینه-باید-تعویض-شود؟

با اینکه پروتزها ماندگاری بالایی در حدود 10 الی 20 سال دارند اما امکان دارد به دلایل مختلفی از قبیل پارگی پروتز، انقباض کپسولی و … زودتر از زمان موعد نیاز به تعویض پروتز سینه باشد که در ادامه علت تعویض پروتز سینه و همینطور زمان تعویض آن را بررسی خواهیم کرد.

آیا تعویض پروتز سینه نیاز می باشد؟

در پاسخ به سوال آيا پروتز سينه بايد تعويض شود؟ باید گفت بله، پروتزها بعد از چند سال استفاده باید تعویض شوند. این مدت زمان تعویض به نوع پروتز، کیفیت آن، فعالیت‌های روزانه شما و عوامل دیگری بستگی دارد. اما به طور کلی، پروتز سینه باید حداقل هر 10 تا 15 سال یکبار تعویض شود. همچنین، در برخی موارد که پروتز خراب یا ترکیده باشد، باید بلافاصله تعویض شود.

علت تعویض پروتز سینه

پس از گذشت چند سال، پروتزها به دلیل عوامل مختلفی نیاز به تعویض دارد. برخی از دلایل تعویض پروتز سینه شامل موارد زیر هستند:

علت-تعویض-پروتز-سینه-چیست؟

👈🏻 تغییر شکل و فرم پروتز

پروتزها با گذر زمان فرم و شکل خود را از دست می‌دهد و نیاز به تعویض دارد. این تغییر شکل و فرم می‌تواند به دلیل فشار، سایش، یا اثرات دیگر باشد.

👈🏻 خرابی پروتز

در برخی موارد، پروتز ممکن است خراب شود و دچار مشکلاتی از قبیل چروک شدن، موج دار شدن و لمس شدن شود و نیاز به تعویض داشته باشد.

👈🏻 تغییرات در وزن بدن

تغییرات در وزن بدن باعث تغییرات در اندازه، سایز و شکل سینه خواهد شد. این تغییرات ممکن است به دلیل جراحی، تحریک هورمونی، یا عوامل دیگر باشد و در این صورت، پروتز باید تعویض شود.

👈🏻 احساس درد در سینه

در صورت احساس درد در ناحیه سینه نیز در صورت صلاحدید پزشک متخصص می‌توانید نسبت به تعویض پروتز در سینه خود اقدام کنید.

👈🏻 پارگی پروتز

در مواقع بسیار نادر ممکن است که پارگی پروتز سینه رخ دهد که در اسرع وقت باید آن را تعویض کنید. پروتزهای سیلیکونی به دلیل ضخیم تر بودن نسبت به پروتزهای سالینی در صورتی که پاره شوند ژل آن ها در خود پروتز و اطراف آن باقی مانده و به همین دلیل  افراد متوجه آن نخواهند شد، در صورتی که پروتزهای سالینی اگر پاره شوند مانند یک بالون تخلیه شده و نمک موجود در آن نشت خواهد و به بدن فرد جذب خواهد شد.

پارگی-پروتز

بنابراین در صورتی که اندازه پروتزها کاهش پیدا کرده بود و فرم آن نیز تغییر پیدا کرد و احساس درد و سوزن سوزن شدن در سینه های خود داشتید امکان دارد که پروتز شما پاره شده باشد و باید در اسرع وقت به جراح خود مراجعه نمایید.

👈🏻 انقباض کپسولی

ایجاد بافت اسکار در اطراف سینه موجب سفت شدن آن و تغییر شکل پروتز خواهد شد که به این عارضه انقباض کپسولی گفته می شود و با تعویض پروتز می توان مشکل را برطرف نمود.

👈🏻 جا به جایی پروتز

در برخی از مواقع به دلایل مختلفی مانند بارداری و بچه دار شدن، کاهش و افزایش وزن، افزایش سن و … امکان دارد پروتزها جابه جا شوند که این امر موجب آزار و نافرمی سینه ها خواهد شد به همین دلیل افراد برای تعوض آن باید اقدام کنند.

نحوه تعویض پروتز سینه

این فرآیند طی یک جراحی ساده توسط بهترین جراح پلاستیک انجام می‌شود. در این روش فرد تحت بیهوشی قرار می‌گیرید و پزشک برشی کوچک در زیر سینه ایجاد می‌کند. پس از آن، نسبت به خارج نمودن پروتز قبلی و جایگزینی آن با پروتز جدید اقدام می‌نماید.

بهترین-جراح-پلاستیک برای تعویض پروتز سینه

بخیه‌های مورد استفاده در این جراحی معمولا جذبی هستند و این امر باعث می‌شود تا مدت زمان بهبود زخم به میزان قابل توجهی کمتر شود. مدت زمان این جراحی حدودا بین یک الی دو ساعت خواهد بود. توصیه می‌شود برای انجام این جراحی به پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید. همچنین، پس از عمل به روش‌های بهداشتی برای نگهداری از پروتز سینه توجه کنید تا طول عمر آن بیشتر شود.

زمان مناسب تعویض پروتز سینه

در واقع هیچ محاسبه دقیقی برای مشخص کردن این مدت وجود ندارد. برندهای مختلفی از پروتز سینه وجود دارد که تکنولوژی‌های جدیدی در آن به کار رفته است، این امر باعث شده تا ماندگاری پروتز سینه طولانی‌تر شود. جدیدترین پروتزهای سینه را می‌توان حدود 15 سال بدون تغییر شکل و فرم آن، در بدن نگهداری نمود، اما این زمان به شرایط شما بستگی دارد.

علائمی مانند عفونت، خونریزی، درد، تورم، تغییرات در حساسیت پستان، عدم هماهنگی پروتز جدید با بافت پستان قبلی، ترکیدگی پروتز سینه و … می‌توانند نشانه‌ای برای تعویض پروتز سینه باشند. به طور کلی، این فرآیند باید در صورت وجود مشکلات تعویض شود. با این حال، بهتر است با جراح پلاستیک خود در این زمینه مشورت کنید.

عوارض تعویض پروتز سینه

در بررسی سوال آيا پروتز سينه بايد تعويض شود، باید عوارض آن را نیز در نظر گرفت. همانند هر عمل جراحی دیگری، تعویض پروتز سینه نیز ممکن است با عوارضی همراه باشد که برخی از مهم‌ترین عوارض آن عبارتند از:

⚠️ عفونت

⚠️ خونریزی

⚠️ درد

⚠️ تورم

⚠️ درد در قفسه سینه

⚠️ اسکار ناشی از جراحی صورت گرفته روی سینه

⚠️ تغییرات در حساسیت پستان

⚠️ عدم هماهنگی پروتز جدید با بافت پستان قبلی

⚠️ در مواقع نادر ترکیدگی پروتز سینه (ورود مواد سیلیکونی به داخل بدن)

⚠️ عفونت یا التهاب به دلیل ورود مواد سیلیکونی به داخل بدن

📣 بنابراین، برای جلوگیری از این عوارض، باید اقدامات تعویض پروتز سینه، تحت نظر پزشک متخصص و با رعایت دقیق دستورالعمل‌های پس از جراحی انجام شود.

کلام آخر

تعویض پروتز سینه یک روش موثر برای بهبود فرسودگی پروتزهای قبلی است. اما لازم است که قبل از تصمیم‌ گیری در مورد تعویض آن، با پزشک خود مشورت کنید و اطلاعات کافی در مورد روش‌های مختلف و عوارض ممکن را به دست آورید. برای جلوگیری از بروز عوارض پس از عمل جراحی، دستورالعمل‌های پزشک را به دقت دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.