برای مشاهده آدرس و شماره تماس از طریق لینک رو به رو اقدام کنید. لینک اپلیکیشن
Close this search box.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی شکم

دکتر مجید نداف کرمانی / عمل جراحی شکم / مراقبت های بعد از جراحی زیبایی شکم

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی شکم برای افرادی که از عمل جراحی سیکس پک استفاده کرده اند بسیار توصیه می شود، این افراد حتماً باید پس از عمل جراحی لباسی مخصوص تحت عنوان گن بپوشند، همچنین راه رفتن نیز پس از جراحی زیبایی شکم بسیار مهم است. پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که ناحیه را به چه شکل ماساژ دهید. گرچه ممکن است توصیه کنند که به این ناحیه اصلاً دست نزنید. بنابراین در این مورد باید نظر پزشک و صلاحدید او لحاظ شود.

هرگونه اقدام خودسرانه پس از جراحی زیبایی شکم می تواند نتایج نامطلوبی داشته باشد. از آن جایی که عمل جراحی سیکس پک قبل از هر چیز موجب از دست رفتن مایعات می شود پس التیام زخم نیازمند مصرف مایعات زیاد است، با توجه به این موضوع حتما پس از این عمل حداقل روزانه ۲ لیتر مایع و آب میوه طبیعی مصرف کنید. از طرف دیگر مصرف زیاد مایعات موجب از بین بردن اثرات داروهای بیهوشی می شود. همچنین باید از مواردی که موجب تاخیر التیام زخم می شوند خودداری کنید. سیگار و هرگونه دخانیات دیگر، الکل، و کنترل قند خون برای افراد دیابتی از مهم ترین این موارد می باشد.

از آن جایی که جراحی زیبایی شکم موجب تضعیف دیواره شکم می گردد لذا فعالیت های سنگین بیشترین فشار را به عضلات این ناحیه می آورند. باید دقت شود که حداقل ۴ تا ۸ هفته پس از این عمل نباید فعالیت سنگین انجام داد. همچنین به این دلیل که آب و نمک تمایل به جذب و جمع شدن زیر پوست دارند مصرف کنترل شده نمک نیز نکته بسیار مهمی است.

رعایت تغذیه مناسب بعد از عمل ابدومینوپلاستی بعد از جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سبزی ها، آب کرفس و آناناس می ‌توانند موجب کاهش تورم زیر جلدی و بهبود علائم بیماری شوند. معمولاً برای بسیاری از افراد تا ۱۰ روز پس از عمل پزشکان استفاده از جوراب واریس را توصیه می کنند. تمام توصیه‌ های پزشک را جدی بگیرید. چنانچه هرگونه علائم غیر معمول دیگری نیز داشتید حتماً با پزشک تماس بگیرید.

علائم خطر بعد از جراحی زیبایی شکم

این علائم از قبیل تب و لرز بالای 38.5 درجه، تنگی نفس ناگهانی، درد قفسه سینه، وجود یک نقطه بسیار دردناک در پاها و واریسی شدن محل وریدها در امتداد این نقطه دردناک می باشند. همچنین احساس گیجی و از دست رفتن هوشیاری نیز از مهم ترین علائم خطر هستند.

در صورتی که بیماری زمینه ای دارید قبل از جراحی زیبایی شکم حتما با پزشک مشورت کنید. نتیجه دادن این عمل معمولاً حداقل نیاز به ۴ هفته زمان دارد. پس از آن وضعیت بهتر و ایجاد تناسب اندام مشاهده خواهد شد. لذا از هرگونه اقدام خودسرانه و عجولانه خودداری کنید. چرا که ممکن است علاوه بر معکوس کردن نتایج جراحی، سلامتی‌تان را نیز به خطر بیندازد.

مزایای عمل جراحی زیبایی شکم

مهم ترین نتایج مطلوب عمل جراحی زیبایی شکم به قرار زیر است:

• نتیجه سریع و مطلوب.
  • کاهش فشار بر روی ستون فقرات.
  • ایجاد وضعیت ظاهری زیبا.
  • کاهش وزن.
  • رفع خطوط ایجاد شده که ممکن است به دلیل کاهش و افزایش وزن و یا بارداری دیده شود.
  • برطرف شدن شلی و افتادگی های پوست.
  • ظاهر آراسته تر و حذف افتادگی ها و چربی های دور شکم و پهلوها.

عوارض جراحی زیبایی شکم

عوارض جراحی زیبایی شکم متعدد است. دسته‌ای از این عوارض مربوط به خود عمل جراحی می باشد. عفونت و خونریزی محل زخم دو مثال شایع از عوارض در تمام انواع جراحی ها می باشند. در اثر داروهای بیهوشی فرد ممکن است در چندین روز تحت تاثیر باشد و سردردهای متوسط تا خفیف داشته باشد. همچنین به دلیل کاهش مایعات بدن فرد ممکن است دچار احساس گیجی و ضعف شود.

یکی از مهم ترین عوارض ها این است که افراد به دلیل عدم تحرک پس از عمل جراحی زیبایی شکم ممکن است دچار ایجاد لخته های خون شوند. همچنین حرکت چربی و لخته های خون به سمت ریه ها و عروق آن ممکن است موجب آمبولی شود. گرچه دو مورد انتهایی جز عوارض نادر می باشد و در صورت مصرف مایعات کافی، راه رفتن در صورت صلاحدید پزشک و استفاده از جوراب می‌توانند به حداقل برسند. عفونت و خونریزی نیز در نتیجه رعایت بهداشت محل زخم، تعویض پانسمان طبق دستور پزشک و تمیز نگه داشتن ناحیه می تواند کاهش پیدا کند.

در عمل جراحی زیبایی شکم چه اتفاقی می افتد؟

محل جمع شدن چربی های اضافه بدن سلول های چربی است که با میزان ذخیره کردن چربی کوچک و بزرگ می شود. این سلول ها در اطراف شکم و پهلوها قرار دارند. به طوری که اگر افراد میزان کالری بیشتر از نیاز روزانه خود مصرف کنند این کالری به شکل چربی در ناحیه شکم، پهلو و باسن ذخیره می شود. در صورت کمتر مصرف کردن از نیاز روزانه نیز چربی های ناحیه شکم و پهلوها آب می شوند. اما سلول های ذخیره کننده چربی کماکان وجود دارند.

اما اتفاقی که در عمل‌ جراحی زیبایی شکم می‌افتد این است که سلول های ذخیره کننده به طور کلی از بیخ و بن برداشته می شوند. لذا پس از انجام این عمل در صورت مصرف کالری بیشتر از نیاز و غذاهای چرب و شیرین کالری بیشتر به صورت چربی در می آید. اما این کالری اضافی دیگر جایی برای ذخیره سازی در پهلوها و دور شکم ندارد. لذا به ذخیره شدن در اطراف عروق مختلف روی می آورد. جمع شدن چربی در حاشیه عروق ریسک بسیار بالایی برای عوارض عروقی مانند فشار خون، بیماری های قلبی و مهم تر از همه سکته قلبی و مغزی دارد.

استحمام بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

توجه داشته باشید که در صورت داشتن استحمام بعد از جراحی ابدومینوپلاستی لازم است تا حتما این کار را طبق دستور پزشک انجام دهید. چرا که به طور معمول جراح پلاستیک انجام استحمام را 24 ساعت بعد از جراحی به هیچ عنوان توصیه نمی کنند.

اگر بعد از گذشت مدتی پزشک استحمام را مجاز کرد نیاز است تا پسمان محل جراحی شده را بردارید بنابراین برای جلوگیری از نرسیدن آب به محل جراحی لازم است تا از چسب های مخصوصی استفاده کنید.

زمانی که مرحله استحمام شما به اتمام رسید به منظور خشک کردن قطرات آب از یک حوله استریل استفاده کنید اگر قصد کندن چسب هایی را که در زمان استحمام استفاده کرده بودید را داشتید هیچ عجه ای نکنید چرا که ممکن است به محل جراحی شده آسیب وارد شود.

علاوه بر تمامی موادر گفته دشه لازم است تا مدتی بعد از جراحی زیبایی شکم از رفتن به سونا، وارم و استخر برای مدتی دوری کنید.

رعایت تمامی نکات گفته شده در خصوص نحوه استحمام به منظور محقق شدن مراقبت های بعد از جراحی زیبایی شکم بسیار اهمیت دارد.

سخن پایانی

اگر با استفاده از راهنمایی های مقاله فوق توانستید تصمیم بگیرید که از عمل جراحی استفاده کنید حتماً به پزشک مراجعه کرده و تحت مشاوره قرار بگیرید. ولی توجه داشته باشید که بهترین نوع جراحی زیبایی شکم را انتخاب کنید و از آثار مطلوب و فوری عمل استفاده کنید. داشتن سیکس پک یکی از مهم ترین عوامل در داشتن اندامی متناسب و زیبا می باشد. امیدواریم که این مقاله در تصمیم‌ گیری در این زمینه به شما کمک کرده باشد و راهکارهای کاربردی در جهت مراقبت های بعد از جراحی زیبایی شکم در اختیار شما داده باشد.