10 مه

تاثیر سیگار بروی جراحی بینی

افرادی که خواستار جراحی بینی می باشند توصیه می شود به مدت یک ماه قبل از انجام این جراحی از کشیدن سیگار خودداری نمایند . عامل اصلی تنگ شدن رگ ها نیکوتین می باشد که سیگار حاوی مقدار بالایی از این ماده می باشد. تنگ شدن رگ ها موجب کاهش خون رسانی خون می شود. کشیدن سیگار قبل و بعد از جراحی بینی در روند بهبود زخم ها و بروز عفونت بعد از جراحی بسیار تاثیر گذار می باشد .

تاثیر سیگار بروی جراحی بینی

نیکوتین موجود در سیگار و تنباکو باعث می شود که خون رسانی کافی به بافت هایی که در طول جراحی بینی آسیب دیده اند انجام نشود و در نتیجه این امر موجب می شود پس از جراحی بینی روند بهبود زخم به کندی پیش رود.

جراحی بینی فقط به منظور زیبایی انجام نمی شود بلکه می توان با استفاده از این جراحی مشکلات تنفسی را برطرف کرد. کشیدن سیگار و دخانیات بروی نتیجه جراحی بینی بسیار تاثیر گذار می باشد زیرا نیکوتین موجود در سیگار موجب می شود که بهبودی و درمان به تاخیر بیافتد. دکتر نداف کرمانی فوق تخصص جراحی پلاستیک توصیه می کنند 2 الی 4 هفته قبل و پس از جراحی بینی از کشیدن سیگار اجتناب نمایید.

در افرادی سیگاری که قصد انجام جراحی بینی را دارند عارضه بی هوشی و عفونت نسبت به سایر اشخاص بیشتر می باشد

علت و میزان تاثیر گذاری نیکوتین بر جراحی بینی

پس از انجام جراحی بینی در دوران نقاهت بافت های آسیب دیده در حین جراحی برای بهبود به میزان بیشتری اکسیژن نیاز دارند در صورتی که نیکوتین موجود در سیگار بروی جریان خون در رگ ها تاثیر می گذارند و موجب کاهش میزان اکسیژن رسانی به بافت ها می شوند و در نتیجه روند بهبودی به کندی انجام می شود.

بدلیل نیکوتین موجود در سیگار غدد کلیوی تحت تاثیر قرار می گیرند و موجب تحریک فعالیت هورمون ها می شوند. هورمون های نوراپینفرین و اندروفین که در بدن نقش کاهش درد را دارند از جمله هورمون هایی می باشند که نیکوتین موجود در سیگار بروی آن ها تاثیر می گذارند.

در نتیجه توصیه می شود برای برخورداری بهترین نتیجه پس از جراحی و عدم بروز مشکلات احتمالی و افزایش روند بهبودی پس از جراحی از کشیدن سیگار قبل و بعد از جراحی بینی جددا خودداری نمایید.

5 × سه =